De Quick Response (QR) code werd in 1994 bedacht door een Japans bedrijf. De code werd ontwikkeld met het idee dat het snel decodeerbaar moest zijn. Oorspronkelijk waren deze codes bedoeld om auto-onderdelen te identificeren, maar tegenwoordig worden ze voor allerlei toepassingen gebruikt. In bijvoorbeeld tijdschriften, openbaarvervoersvoorzieningen en op producten in de supermarkt. Je scant de code met je mobiel en je hebt gelijk relevante informatie over datgene wat je gescand hebt. Voor bedrijven heel handig natuurlijk, maar is de consument er ook happig op? Nee is het antwoord, dat is best tegengevallen. De code bracht hoge verwachtingen met zich mee, maar heeft die nooit helemaal waar kunnen maken. De grootste oorzaak hiervan is dat consumenten het zien als een vorm van reclame. We krijgen als zo veel reclameprikkels per dag binnen, dat we er niet om staat te springen om er nog meer te krijgen. Al helemaal niet als je er zelfs nog ‘moeite’ voor moet doen in de vorm van het scannen. Ook is er een gebrek aan goede QR-code apps. Ze zijn er wel, maar heel veel verschillende en het is lastig om een goede uit te kiezen. Bovendien zijn die apps vaak overspoelt met advertenties. Het zou al heel erg helpen als op elke smartphone standaard een goedwerkende QR applicatie geïnstalleerd is. Dan kun je pas echt resultaat boeken. Nu zien consumenten die code wel, maar moeten ze eerst nog een app downloaden en daarna de code scannen. Dat is vaak teveel moeite voor de huidige consument. Toch moeten we de QR-code nog niet geheel afschrijven, het is te hopen dat bedrijven met leuke, innovatieve nieuwtjes en informatie komen in de QR-codes. Het moet leuk zijn voor consumenten, niet alleen maar reclame. Een QR code printer is makkelijk te bestellen op internet, kijk bijvoorbeeld eens op kba-metronic.com. |
http://kba-metronic.com/nl |